OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Mieszkańcy Ochoty rozdysponują 2,5 mln zł w trzeciej edycji budżetu obywatelskiego. Można już zgłaszać swoje pomysły na zmiany w dzielnicy. Warto też zapoznać się z nowymi zasadami akcji.

III edycja budżetu obywatelskiego właśnie ruszyla. Aż do połowy stycznia przyszłego roku każdy może zgłosić dzielnicowym urzędnikom (poprzez stronę twojbudzet.um.warszawa.pl lub w ochockim ratuszu przy ul. Grójeckiej 17A) swoje propozycje zmian w najbliższej okolicy.

„Projekty mogą dotyczyć wielu sfer: zdrowia, sportu, rekreacji, edukacji, kultury, komunikacji, ochrony środowiska, pomocy społecznej, przestrzeni publicznej, zieleni miejskiej itd. Mogą być to zarówno projekty o charakterze inwestycyjnym, czyli np. budowa ścieżki rowerowej, placu zabaw, postawienie latarni jak i o charakterze pozainwestycyjnym, czyli np. zajęcia pozalekcyjne, święto ulicy itd.” – informuje Ratusz.

Projekt trzeba opisać, uzasadnić jego celowość i wycenić, a także znaleźć 30 osób, które go poprą poprzez złożenie podpisów na formularzu. Realizowany może być w wydzielonych obszarach Ochoty lub należy wskazać pomysł ogólnodzielnicowy.

I tak na Starej Ochocie do podziału jest 600 tys. zł (limit wartości jednego projektu: 420 tys.), Rakowcu również 600 tys. zł (limit 420 tys.), Szczęśliwicach 800 (limit 560 tys.), a w opcji ogólno dzielnicowej 505 tys. (limit 355 tys.).

Dyskusje nad zgłoszonymi projektami potrwają od 15 lutego do 6 marca 2016 r. Później pomysły będą weryfikowane (ten etap potrwa do końca maja przyszłego roku). Do 2 czerwca zostanie wylosowana kolejność projektów na listach. Głosować mieszkańcy będą mogli od 14 do 24 czerwca 2016 r. A listę zwycięskich projektów poznamy do 15 lipca 2016 r.

W porównaniu z poprzednimi edycjami stołecznego budżetu obywatelskiego zaszły jednak zmiany w regulaminie. Teraz rozpoczął się wcześniej, by mieszkańcy mieli więcej czasu na zgłaszanie swoich pomysłów, a urzędnicy na ich weryfikację. Jeden projekt może zaproponować maksymalnie trzech autorów. Nie będzie też etapu preselekcji, podczas którego projektodawcy wybierali 50 najlepszych pomysłów, które kierowane były do kolejnych faz.

Wprowadzono też procedurę odwoławczą – możliwość wnioskowania o ponowną weryfikację projektu, jeżeli będą zastrzeżenia do otrzymanego wyniku weryfikacji lub sposobu jej przeprowadzenia.

Zwiększy się również rola zespołów ds. budżetu partycypacyjnego w dzielnicach. Oprócz dotychczasowych zadań będą między innymi oceniać ogólnodostępność każdego z projektów, również od nich będzie zależeć uwzględnienie odwołania od wyniku weryfikacji.

Zmieniony został także sposób głosowania. „Oddanie papierowej karty możliwe będzie tylko osobiście w punkcie do głosowania. Osoby, które ze względów zdrowotnych nie będą w stanie dotrzeć do punktu do głosowania, będą mogły oddać kartę przedstawicielowi Urzędu m.st. Warszawy w miejscu swojego zamieszkania” – informuje Ratusz.

Projekty wybrane w III edycji budżetu obywatelskiego mają być realizowane w 2017 r.